Eindelijk een nieuwe update! - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Esmee Vink - WaarBenJij.nu Eindelijk een nieuwe update! - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Esmee Vink - WaarBenJij.nu

Eindelijk een nieuwe update!

Blijf op de hoogte en volg Esmee

21 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Kimberley

Hallo allemaal! Eindelijk weer een update vanuit Zuid-Afrika! Ik had dit verslag woensdag al willen uploaden maar dat lukte niet helemaal. Daarna is het er niet meer van gekomen om naar het internet cafe te gaan dus vandaar nu pas een update! Bereid jullie voor, het is een behoorlijk lang verslag geworden!

Maandag 7 oktober was het dan zover! Eindelijk beginnen op school! Om 5.45u ging de wekker want om 6.20u moesten we in de auto zitten. Aangekomen bij de school stonden de kinderen keurig in verschillende rijen, te luisteren naar een gebed. Toen Annelijne en ik aan kwamen lopen draaien zo ongeveer alle 200 hoofden onze kant op, twee blanke meiden op een verder bijna volledig zwarte school dat trekt bekijks. Het voelde heel raar om daar te staan en zo bekeken te worden. Na het gebed ging iedereen naar zijn eigen klas. Wij komen te werken in een klas met ongeveer 45 kinderen. Er zijn twee groepen in de klas die veel extra hulp nodig hebben. Annelijne en ik zijn ieder bij een groep gaan zitten. De kinderen begonnen met rekenen en gingen hard aan het werk. Echter vulden ze gewoon wat in. 8+3=2, 4+7=6 en 9+4=8. Vol trots kwamen ze laten zien hoe snel ze het af hadden. Met veel individuele aandacht ging het al beter maar dat kost veel tijd. Zelfs in groepjes van zes is dat bijna niet te doen in de tijd die er voor staat. Hier ligt een mooie uitdaging voor ons!
Er wordt ook gegeten in de klas. In een grote emmer wordt het eten gebracht. De juf gaat op een stoel zitten met de emmer voor haar en schept bij ieder kind wat te eten op een bord. Een enkeling heeft een lepel van huis mee maar het merendeel eet met de handen. Kleine, smoezelige handjes die niet weten hoe snel ze het eten naar binnen moeten proppen. Voor mij een moment waarin in mij realiseerde dat ik echt in Zuid‐Afrika ben. Het deed mij heel erg denken aan de reclames die je op tv over Afrika ziet maar dan is dit geen tv maar echt. Voor sommige kinderen is het eten wat ze op school krijgen de enige maaltijd van de dag.

De rest van de week hebben we bij twee andere klassen geobserveerd en ideeën uitgewerkt voor ons project. Het idee is om door middel van video interactie begeleiding de docenten van elkaar te laten leren. Ook zullen we drie dagen in de week onze eigen klas draaien. Dit in groepjes van zes tot negen kinderen zodat ze veel individuele aandacht krijgen. In onze klas zal de nadruk liggen op zang, dans, spel en taal- rekenopdrachten. Maandag 14 oktober zijn we hier mee begonnen en het was verrassend... Zolang het bij zang, dans en spel blijft gaat het goed maar toen het rekenen aan bod kwam werd het chaos. De kinderen rolden over de vloer heen, gooien met potloden door de lucht, het circus was er niets bij ;)
We hebben dus al snel besloten om ons vooral te gaan richten op de andere dingen en wat minder op het taal en rekenen.
Onze eerste echte schooldag eindigde al vroeg. Er was namelijk geen water in het dorp en dus werden de kinderen eerder naar huis gestuurd. Geen water betekent geen drinken, geen handen wassen en geen wc’s doorspoelen. Een goede keus om de kinderen naar huis te sturen want dat gaat behoorlijk ruiken kan ik je vertellen.

Het weekend waren we weer bij de Vaalrivier, dit keer niet om te watersporten of te helpen serveren maar om te relaxen! En dat hebben we dan ook gedaan! Vrijdag hadden we eerst gesprek over ons project. We hebben onze ideeën voorgelegd en daarover gebrainstormd. We willen heel veel maar moeten ook goed kijken of het haalbaar is in de tijd die er voor staat.
Zaterdag zijn we met een aantal meiden een dagje naar Kimberley geweest. Dé bezienswaardigheid van Kimberley is de Big Hole dus daar moesten we natuurlijk even heen! Informatie uit het boekje: One of the largest man‐made holes in the world, the Kimberley Mine Big Hole was until recently the richest diamond pipe too. As a site of national treasure, the Big Hole has applied for world heritage status.
Tot zover een stukje geschiedenis! Het was erg mooi om te zien, mooie foto’s gemaakt en even heerlijk cultureel gedaan/de toerist uitgehangen! Zondag echt even helemaal niets gedaan! Heerlijk de hele dag in de zon gelegen wat resulteerde in een mooi rood kleurtje.... Wij zeggen hier: vandaag een tomaatje is morgen een chocolaatje. Dus die houden we er dan maar in! Het weer is dus fantastisch! Volop zon en heerlijk warm! Zelfs zo warm dat de mussen letterlijk dood van het dak vallen. Ik probeer zoveel mogelijk zonnestraaltjes jullie kant op te sturen maar het gaat hier allemaal niet zo snel dus het kan zomaar zijn dat het even duurt voordat ze aankomen. ;)

Ik schreef in mijn vorige blog al dat het stofpad de kans op lekke banden vergroot, nou dinsdagochtend was het weer zover! Onderweg naar school een steen niet helemaal lekker geraakt en dus kon ik mijn pas geleerde band-verwissel-kunsten gelijk in de praktijk brengen! Ik was net bezig met een poging om de schroeven los te draaien (waar ik overigens jammer genoeg de kracht niet voor had) toen er een groepje mannen aan kwam lopen die ons graag wilden helpen. Zij hebben de band verder verwisselend waarna we veilig onze weg naar de garage konden vervolgen! Kostte het maken/verwisselen vorige keer (maar) 48rand deze keer was het zelfs GRATIS!

Woensdag 16 oktober gingen we met de hele groep op een boot over de Vaalrivier. Er was drank, muziek, zon, echt het goede leven! Heerlijk op het dek in de zon gezeten, gezwommen in de rivier, gesprongen vanaf de boot (zie actie foto!) en als klap op de vuurpijl na de boottocht echt Afrikaans gegeten. We hebben zelf roosterbrood gemaakt en ons vlees gebraait en het daarna gezamenlijk aan een prachtig gedekte tafel opgegeten! Verder was er boboti (zo lekker dat de boboti van Knorr vanaf nu voor altijd tegen zal vallen), gele rijst, lamsvlees, kip en heerlijke toetjes! Ik heb weer gegeten voor tien, zo ontzettend lekker was het! ’s Avonds in het donker terug naar het huis gereden, spannend want in onze achter-/dierentuin weet je nooit wanneer er een giraffe, impala of koedoe oversteekt! De giraffen overdag zijn mooi maar ’s avonds een giraffe voor je auto langs zien lopen is ook vrij indrukwekkend kan ik vertellen! Over giraffen gesproken, donderdag stonden er wel TIEN giraffen op nog geen vijftien meter afstand! Animal-planet is er niets bij!!! Natuurlijk weer veel foto’s gemaakt, ik ben er nog steeds niet aangewend en weet ook niet of dat wel gaat gebeuren. En er schijnen ook al zebra’s in de tuin te zitten maar die hebben we helaas nog niet gezien.

Vrijdag zijn we weer een dagje naar Kimberley geweest. Dit keer niet voor iets cultureels maar om even lekker te shoppen! Er zit daar een groot shopping centre waar wij vrouwen ons gerust de hele dag kunnen vermaken! Behalve een hele coole zebra pyjama (gewoon omdat het kan) heb ik heb daar hardloopschoenen gekocht! Ik mis het sporten namelijk best wel en vind het fijn om af en toe lekker alleen een rondje te kunnen rennen! Ik ben dus weer helemaal gelukkig!
Zondag vroeg uit de veren want we gingen op bezoek in de gevangenis. Als eerste gingen we met z’n allen in gebed. Het geloof speelt een hele belangrijke en grote rol in het dorp, zo ook in de gevangenis. Ik zat samen met vier andere meiden bij de gevonniste gevangen. Allemaal mannen met oranje pakken aan. Toen wij kwamen begon de ‘’kerkdienst’’. In een kamer zaten wij met ongeveer twintig gevangenen. Er werden stukken uit de bijbel voor gelezen en ze konden vragen over het geloof stellen. Aan het eind van de dienst mochten ze ook vragen aan ons stellen. Ze wilde weten wat voor projecten wij in Douglas doen en waren oprecht geïnteresseerd. Toen ik vertelde dat ik op een school zing en dans met de kinderen vroegen ze of ik niet ook eens bij hun langs wilde komen om te zingen en te dansen. Wie weet nog een leuk projectje voor erbij!

Zoals jullie kunnen lezen maak ik hier heel veel mee en wil ik het liefst alles met jullie delen! Alle foto’s en kaartjes die ik tijdens mijn afscheidsfeestje gekregen heb, hebben inmiddels een mooi plekje in mijn kamer! Sommige van jullie hangen zelfs boven mijn bed! ;) Ik slaap hier trouwens heerlijk! Het koelt ‘s nachts behoorlijk af dus gelukkig geen last van de warmte! Oordopjes in om het geluid van alle dieren te dempen (wij hebben een heuse vleermuis op de kamer), slaapmasker op om het zo lang mogelijk donker te houden en tukken maar! Dit was het weer voor nu! Ik hoop snel weer een nieuw verslag online te kunnen zetten!
Veel liefsx en een dikke kus! Esmee


  • 21 Oktober 2013 - 11:18

    Mirjam:

    Lieverd!
    Wat heb je er weer een leuk verslag van gemaakt! En wat maak je een hoop mee daar!
    De foto's zijn geweldig om te zien tjik!
    Ben supertrots op je! <3
    Dikke kus en veel liefs xx

  • 21 Oktober 2013 - 12:03

    Mama:

    Whauw Esmee wat super leuk om je blog te lezen !
    En wat heerlijk dat je zo geniet :)
    Liefs <3 xx

  • 21 Oktober 2013 - 12:28

    Kirsten:

    Lieve Esmee,

    Wat heerlijk om weer een verslag van je te lezen! Lijkt me een geweldige ervaring, geniet vooral met volle teugen!

    De foto's die ik tot nu toe allemaal heb gezien zijn erg mooi :)! Geeft toch meer een beeld van jouw belevenissen in ZA.

    Liefs Kirsten Xx

    p.s. ik ga er vanuit dat ik degene ben die boven je bed hangt ;)!

  • 21 Oktober 2013 - 12:47

    Marja :

    Hoi Esmee,

    Als het niet mocht lukken met school kan je altijd nog bandenwisselaar worden. Wat heb je weer een gezellig verslag gemaakt. Het leven bestaat echt uit een heleboel avonturen. Blijf genieten. Dat je het sporten mist snap ik wel maar doe wel een beetje voorzichtig met hardlopen he, (niet in het donker).

    Dikke kus van mij en natuurlijk ook van Hans en Tom

  • 21 Oktober 2013 - 14:20

    Myrthe:

    Wow Esmee,

    Te gek om te lezen wat je meemaakt! En helemaal leuk om te zien dat je zingt en danst met de kinderen! Ik hoop dat je er volop van geniet!

    Liefs Myrthe

  • 21 Oktober 2013 - 16:41

    Esmee Vink:

    Thanks thanks thanks!! <3

    Hahah jaa Kirsten, jij bent er een van natuurlijk! ;) En Marja, ik heb toevallig gister voor het eerst gelopen (heeeeerlijk) en doe voorzichtig hoor! In het donker mogen we de tuin niet meer in dus ik ben verplicht tot overdag hardlopen! Natuurlijk wel als het een klein beetje afgekoeld is!
    Super leuk een reactie van jou Myrthe! Ik geniet er zeker volop van! Liefsx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kimberley

Esmee

Actief sinds 11 Juli 2012
Verslag gelezen: 569
Totaal aantal bezoekers 27136

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2014 - 08 April 2015

Wereldreis

27 September 2013 - 14 December 2013

Zuid-Afrika, Douglas

13 Juli 2012 - 03 Augustus 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: