De eerste dagen in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Esmee Vink - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Esmee Vink - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Esmee

09 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Kimberley

Jaaaa hoe cool, jullie lezen nu een verhaal geschreven in Zuid-Afrika!! Ik kan het zelf nog steeds niet altijd bevatten dat ik hier echt ben.. Er gebeurd zoveel en er is zoveel te zien.. Ik zal bij het begin beginnen. De vlucht van Amsterdam naar Londen had uiteindelijk een half uur vertraging. Om gelijk een lang verhaal kort te maken: om 20.15u ging ik het vliegtuig uit en om 20.30 zou de gate sluiten.. STRESS!
Gelukkig was ik niet de enige die de vlucht naar Johannesburg moest halen en kon ik aansluiten bij twee andere mensen. Samen zijn we rennend door de hal gegaan om maar zo snel mogelijk bij de juiste gate aan te komen. Uiteindelijk kwamen we daar om 21.00u aan, de tijd dat het vliegtuig eigenlijk zou vertrekken. Gelukkig waren er nog meer mensen te laat dus waren ze zo lief om te wachten.. In gedachten had ik ze al tientallen keren horen omroepen of Miss Vink naar de gate zou willen komen, because you delayed the flight…. Maar gelukkig heb ik het vliegtuig gehaald, jippieee! Ik wel maar mij koffer helaas niet =( Die heeft een extra nachtje op Heathrow door gebracht.. Ik kwam dus zonder koffer op Johannesburg aan. Vanuit daar een binnenlandse vlucht en toen met de auto naar Douglas! Het avontuur tegemoet!
Onderweg naar het huis waren er verschillende vreugdekreetjes te horen. Aaaahh een wild dier, ohhh kijk daar wat mooi, jeeeej we zijn echt in Zuid-Afrika! En dan de aankomst bij het huis. We hebben gewoon dieren voor het huis lopen én een zwembad in de tuin, hoe vet is dat!? Verder is het een waar kippenhok met twintig meiden hier maar ook heel gezellig! Na een avondje kennismaken zijn we op tijd naar bed gegaan, uitgepunt van de lange reis! De volgende dag wakker geworden van een brandend zonnetje (kan slechter). Na vele telefoontjes om mijn koffer naar het vliegveld van Kimberly te krijgen, boodschappen te hebben gedaan en van de zon te hebben genoten hebben we een wandeling door te tuin gemaakt op zoek naar giraffen. Helaas hebben we die nog niet gezien. Op zich niet heel gek want de tuin is groot, héél groot! Namelijk 5000 hectare. (Dat zijn 10.000 voetbalvelden!!!!) Terug van het wandelen was daar goed nieuws! Mijn koffer was op Kimberley aangekomen en onderweg naar het huis! Na vreugdekreetjes was het nu tijd voor vreugdedansjes! Het voordeel van met zoveel meiden in een huis wonen is dat ik van iedereen kleren etc mocht lenen, heel lief maar er gaat toch niets boven mijn eigen spulletjes.
Maandag begon de introductie. We zijn naar verschillende townships geweest en hebben heel veel gezien. Aangrijpende maar ook hele mooie dingen. En zoveel lieve kindjes! Ze zijn allemaal zo blij om je te zien en zwaaien uitgebreid naar je! Als je een foto van ze maakt gaan ze zelfs poseren, echt té schattig. Maar ook aangrijpend om je te realiseren dat deze kinderen nooit uit de townships zullen komen en eigenlijk geen toekomst hebben. Op deze momenten vind ik het heel onwerkelijk om te beseffen dat ik daar echt ben. En dat ik het ben die daar door de townships rijd. Overigens het links rijden gaat best goed! Als ik ergens weg rijd gebeurd het nog wel eens dat ik aan de rechterkant ga rijden maar als ik dan een auto tegemoet zie komen op dezelfde rijbaan realiseer ik mij al snel dat ik aan de verkeerde kant rijd. ;) De weg naar het huis bestaat grotendeels uit een stofpad. Dat is een onverharde weg met veel stenen en stof. Heel gaaf om op te rijden maar soms ook een beetje eng. Het gebeurd namelijk nog wel eens dat de auto slipt maar oh wat voel ik me stoer als ik aan het rijden ben! Nadeel van al die stenen is dat er grote kans is op een lekke band. En ja hoor, dinsdag was het al zover. Balen maar gelukkig ook zo weer opgelost. Met hulp van de twee jongens de band verwisseld en het reservewiel erop gezet, en daarna naar de garage gereden. Daar hebben ze voor 48rand (dat is 3,50!!!) de band geplakt en weer verwisseld.
Het hoogtepunt van de dag waren de giraffen die we gezien hebben in de tuin! Tijdens het rijden zagen we ze ineens staan! Zo onwijs gaaf, echt niet te beschrijven!! Ook een hoogtepuntje was dat ik ’s avond Ajax heb kunnen kijken! Wij ontvangen hier bvn tv en daar werd het op uitgezonden! Op en top gelukkig was ik!

Woensdagmiddag waren we vrij en hebben we heerlijk bij het zwembad gelegen. Even aan het kleurtje werken. ;) ’S Avonds hebben we met de hele groep gegeten, en wel een traditionele braai! Super lekker en heel gezellig. Na het braaien nog een spelletje bij het kampvuur gedaan en daarna lekker naar bed. Donderdagochtend moest er namelijk gewerkt worden!
We zijn in een van de townships wezen schoonmaken. Vuilniszakken & handschoenen mee en aan het werk! Schokkend om te zien hoeveel vuil er daar ligt. Luiers, dode dieren, botten, glas, blik, je kunt het zo gek niet bedenken en het ligt er.. Het hele veld is een grote vuilnisbelt geworden. Wij hebben geprobeerd om een klein veldje te creëren waar de kinderen kunnen voetballen. Het was geen fijn/fris werk maar wel heel bevredigend en ik voelde me ook echt heel nuttig!
Donderdag hadden we ook de eerste afspraak met iemand van ons project. We hebben gesproken over de school waar wij gaan werken, hoe het er aan toe gaat, wat de problematiek is etc. Er zitten 45 kinderen in de klas waarvan merendeel een achterstand heeft. De pedagoog in mij vind dat natuurlijk reuze interessant! Ik heb dan ook heel veel zin om te gaan beginnen maandag! Van donderdag tot zondag verbleven we bij de vaalrivier. Daar was een soort sport/festival weekend genaamd Ghaap Extreem. Er was een tentje met Hollandse lekkernijen zoals oliebollen en stroopwafels, en daar hebben wij in echte Hollandse klederdracht geholpen in de bediening. Verder vooral genoten van het mooie, inmiddels erg warme weer!

Ik kan dus wel zeggen dat ik het onwijs naar mijn zin heb hier! Alles gaat goed en ik geniet van elke dag. Sinds dinsdag heb ik een Afrikaans nummer mét internet. De verbinding is hier alleen niet altijd even goed. Whatsappen gaat redelijk maar fb en vooral waarbenjij.nu is wel een beetje veel gevraagd. Gelukkig kennen/hebben ze hier ook wifi bij verschillende eetgelegenheden dus kan ik af en toe toch een verhaaltje plaatsen! Inmiddels weet ik ook dat dat niet altijd even goed werkt vandaar nu pas een nieuw stukje online. Het is niet helemaal up to date (de eerste dagen op de school hebben we al gehad) maar anders wordt het wel een heel lang verhaal om te lezen ;) De rest houden jullie tegoed!

Ik ben in ieder geval allang blij dit ik via whatsapp contact met jullie kan houden en zo natuurlijk ook op de hoogte kan blijven van wat jullie allemaal meemaken! Mailen gaat ook goed dus mocht iemand zich vervelen…. ;)

Veel liefsx

Esmee





  • 09 Oktober 2013 - 13:38

    Rianne:

    Jaaa ik ben de eerste die mag reageren :D

    Super leuk om je verhaal te lezen (en stiekem ook super jaloersmakend! ;-) ) Giraffen, hoe gaaf is dat! Ik lees (in je verhaal én tussen de regels door) dat je super aan het genieten bent, lekker blijven doen en goed op jezelf passen meid!

    veel liefs en een dikke kus, x

  • 09 Oktober 2013 - 14:20

    Gabrielle:

    Hey Esmee,

    Wouw erg leuk om dit verhaal te lezen!! Lijkt me erg gaaf om.zo ineens in hé tuin.wilde dieren te zien!! Krijg zelf nu ook erg veel.zin in de vakantie!

    Geniet er van!!

    X

  • 09 Oktober 2013 - 15:52

    Mirjam:

    Wauw! Wat mooi om te lezen meis.. Wat heb je al een hoop meegemaakt.. En dan te bedenken dat je er nog geen twee weken zit..
    Het is iig een hele mooie voorbode voor de rest van je tijd daar! :)
    Nou lief! Je weet het he; geniet, geniet en geniet!
    En doe voorzichtig!
    Ben supertrots dat je, je daar zo goed redt! Dikke kus!

  • 09 Oktober 2013 - 16:01

    Marja De Boer:

    Hoi Esmee ,
    wat een belevenissen en wat zit je op een prachtig stekkie.
    Geniet ermaar lekker van en haal eruit wat erin zit. We zijn benieuwd naar de rest.
    Xx

  • 09 Oktober 2013 - 16:32

    Nelis :

    Hai Esmee,

    Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt en dat het er fantastisch uitziet.
    Het klinkt echt als een groot avontuur en waarin je pas bent begonnen :-)
    Ik hoop dat het alleen nog maar mooier wordt en ben benieuwd naar je volgende
    verslag want ik blijf je volgen!

    Groetjes,
    Nelis x

  • 09 Oktober 2013 - 19:34

    Amanda:

    Waaauuuwww Esss! Wat een super verhaal!
    Gelukkig heb je het goed naar je zin. Foto's zien er super uit!!
    Veel plezier nog! & voorzichtig daar....
    Dikke kus van mij & Mex!

  • 09 Oktober 2013 - 20:38

    Inge:

    Jippie! Giraffen in je achtertuin..*stuiter* *stuiter*
    Neem je er een mee voor de baby?

  • 10 Oktober 2013 - 21:05

    Marja Lonnee:

    Hallo gelukkig meisje,

    Uit heel je verhaal blijkt dat je van elke seconde geniet. Blijf dat vooral doen. Ik moest wel even slikken toen ik zag dat jij maar € 3,50 voor een bandplakken en verwisselen moest betalen. Ik heb mijn fietsband laten plakken en was ongeveer 13x zoveel kwijt. Maar ach, ik hoop voorlopig geen lekke band te krijgen.

    Geniet van alle wilde beesten, de lieve kinderen en natuurlijk van de zon. Je beschikt wel over een aardige tuin, kan je daar ook hardlopen of is dat te warm?

    Ik kijk al weer uit naar de volgende avonturen.

    Een hele dikke kus van ons allemaal.

    Hans, Tom en Marja

  • 16 Oktober 2013 - 10:42

    Esmee Vink:

    Wat een onwijs lieve reacties weer! Ik ben inderdaad heel gelukkig hier en geniet volop! Hardlopen kan op zich wel wat later op de dag maar ook dan is het nog vrij warm! Ik heb helaas mijn schoenen niet meegenomen dus voor mij zit het er sowieso niet in! Balen want ik mis het sporten wel heel erg! Hahaha Inge, ik heb al meerdere verzoekjes gekregen om een giraffe mee te nemen, maar als het past neem ik er natuurlijk eentje voor de baby mee! Super leuk dat jullie mij allemaal volgen! Liefsx

  • 21 Oktober 2013 - 18:43

    Magda:

    Hoi Esmee,

    Je moeder heeft de foto's en verslag op face book gezet.
    Wat leuk om dit te lezen.
    Weten we een beetje wat je daar doet.
    Ik volg je hoor.
    Groetjes uit Nederland Magda

  • 22 Oktober 2013 - 00:30

    Bertie:

    Hey Esmee,

    Wat gaaf om te lezen hoe je het naar je zin hebt! Geniet van al het moois, de natuur

  • 22 Oktober 2013 - 00:43

    Bertie:

    En nu nog even de rest, waarschijnlijk verdwenen door de plaatjes die ik had bijgevoegd.
    Geniet dus van de natuur maar ook van die mooie lieve kinderen! En niet stiekem eentje meenemen want ik denk dat je die neiging wel zal hebben........ nog heel veel succes met het nuttige werk dat je daar doet en heel veel plezier natuurlijk! XB

  • 22 Oktober 2013 - 12:17

    Esmee Vink:

    Hoi Magda & Bertie, leuk dat jullie mij ook volgen! Hahah die neiging heb ik soms inderdaad wel hoor! Het zijn stuk voor stuk schatjes namelijk!! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kimberley

Esmee

Actief sinds 11 Juli 2012
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 27137

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2014 - 08 April 2015

Wereldreis

27 September 2013 - 14 December 2013

Zuid-Afrika, Douglas

13 Juli 2012 - 03 Augustus 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: